حذف "زیارت" از فهرست مناطق نمونه گردشگری

گردشگری با حذف روستای زیارت از لیست مناطق هدف آغاز و با تعلل متولیان گردشگری در حضور در نمایشگاه‌های خارجی همراه شد. عدم وجود ملاکهای مشخص برای تمایز بین تور «مجاز» و «غیرمجاز» برای آژانس‌ها و عدم تامین اعتبارات لازم برای عملیاتی شدن خصوط ریلی نیز مشکلاتی است که خبرهای آن طی هفته گذشته منتشر شد.

گردشگری در هفته‌ای که گذشت
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ‌ در ادامه درج خبری مبنی بر در خطر حذف قرار گرفتن روستای زیارت از لیست مناطق نمونه گردشگری و در اثر اتفاقاتی که طی سال های اخیر در حوزه ساخت و ساز روستای زیارت افتاد این روستا از لیست روستاهای هدف گردشگری ایران حذف شد. این خود گواهی بر نبود ضمانت اجرایی سرمایه‌گذاری در مناطق نمونه گردشگری را گوشزد می‌کند چراکه با وجود گذشت بیش از 5 سال از مصوبات دولت درخصوص مناطق نمونه گردشگری،  تاکنون سازمان میراث و گردشگری موفق نشده درخصوص ضمانت اجرایی و نظارتی که باید بر سرمایه‌گذاران این مناطق داشته باشد به هدف مشخصی دست پیدا کند. ولی نوید‌هایی از شکل‌گیری یک دفتر فنی که بتواند چنین موضوعاتی را پیگیری کند در آینده‌ای نزدیک داده می‌شود.
 
در این میان قرار است بیش از 3 الی 4 میلیون تومان بودجه برای مطالعات امکان سنجی هر یک از مناطق نمونه گردشگری درنظر گرفته شود ولی آنچه از صحبتهای مسئولان استنباط می‌شود این است که این بازنگری‌ها تنها جهت اولویت‌بندی این مناطق جهت سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد نه حذف منطقه ناهمخوان با شرایط مناطق نمونه گردشگری از لیست موجود.
 
بحران مدیریت در امور گردشگری نه تنها در بخش مناطق نمونه گردشگری بلکه در سایر بخش‌ها نیز به چشم می‌خورد چنانچه منطقه آزاد ارس بزرگترین منطقه ازاد اقتصادی کشور نیز از این قاعده مستثنی نمانده و این روزها که پس از دستگیری مدیرعاملش، نام پرحاشیه‌ترین منطقه اقتصادی را هم به خود اختصاص داد با بوجود آمدن حواشی،  توسعه این منطقه آزاد اقتصادی ضعیف شده‌است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد