چرا قدر نمی دانیم؟

استان گلستان  یکی از مناطق بهشتی ایران و طبیعت در این استان نهایت زیبایی رو داره و کوه و جنگل و آب و آبشار و رود در کنار هم در این طبیعت جلوه هایی رو پدید میارن که شاید کمتر کسی نمونه اینها رو دیده باشه .


روستای پنو یکی از روستاهای شهرستان گالیکش در این استان و دارای طبیعتی واقعا غیر قابل وصفه، تا بحال دو بار به همراه گروه خودمون یعنی مارِسا به طبیعت نهفته در دل جنگل های این روستا سر زدیم، غار و حمام خدایی، آبشار هایی زیبا و صخره ها و تالابی که بر اثر سالها جدال و مبارزه بین آب و سنگ به زیباترین شکل جلوه ای منحصر بفرد به این منطقه دادن، اما افسوس و صد افسوس به حال این طبیعت زیبا که اگر بی مبالاتی و بی مسئولیتی ما آدمهای از خود راضی نبود شاید امروز یکی از بهترین مناطق گردشگری این استان و یا حتی کشور می شد.

حقیقتا، حق ماست اگر طبیعت خشم خود را برما آشکار سازد و جواب این کفران نعمت های ما را با سیل و زلزله و رانش زمین بدهد تاشاید یکی پیدا شود و بگوید اینها بدلیل، بی رحمی های ما نسبت به طبیعت است .

سالها از سیل گلستان گذشته ولی خاطراتش هنوز از یاد مردم نرفته ولی گویا از خاطر مسئولان رفته که هنوز پس از گذشت چندین سال، چاره ای برای جبران خسارات وارده به طبیعت نکرده اند. 

سازمان حفاظت محیط زیست، جنگلبانی و محیط بانی گلستان چه می کنند که هنوز آب رودخانه پنو مملو از زباله و کثافت است، در گوشه و کنار رود و دیواره های آبشار، تنها چیزی که می توان یافت ظروف یکبارمصرف و پلاستیک ها وبطری های نوشابه هایی است که همراه با فاضلابی که از بالادست وارد آب رودخانه می شود، تمام زیبایی و شکوه این منطقه را در خود فرو برده و از این منطقه که شاید روزگاری مأمنی امن برای حیات وحش بوده را به زباله دانی از مواد مصرفی ما انسانها مبدل ساخته و فاضلاب همراه با آب رودخانه که از استان همجوار و روستا و شهرهای بالادست رود همراه با آب رودخانه به این منطقه وارد می شود، بر آلودگی این محل افزوده است . و شاید در آینده ای نه چندان دور به علت احداث سدی در بالادست این رود دیگر قطره آبی هم به این منطقه وارد نشود و خشکی برآنجا حکم فرما شده و در آن هنگام زباله های موجود در آب رودخانه به خوبی آشکار گردند .

تنها در این منطقه شاهد چنین وضعی نبوده ایم، آبشار لوه هم دارای چنین معضلی بوده و هست وشاید هزاران نقطه دیگر در طبیعت این استان و کشور شاهد اینگونه نا مهربانی های ما باشند و ما که هر سال سمینار و کنفرانس و راهپیمایی برای نجات زمین و طبیعت وهوای پاک برگزار کرده و هزینه های گزاف صرف این امور میکنیم، شده یک بار در جریان این برنامه ها به طبیعت رفته زباله ای از زباله هایی  که خودمان در سفرها و خوش گذرانی هایمان در طبیعت به آن هدیه داده ایم، برداشته و طبیعت را دوباره پاک و زیبا سازیم ؟

ما که دم از فرهنگ و تمدن و دین و ایمان میزنیم چرا اینگونه کفران نعمات پروردگار را کرده این موهبت های الهی را که خداوند برای آرامش یافتن و جلای روحمان به ما هدیه داده را اینگونه از بین می بریم .

براستی ، چرا قدر نمی دانیم ؟


اخبار و برنامه های بعدی

با سلام خدمت دوستان عزیز

با توجه به اینکه کم کم داریم به فصل تابستان و تعطیلات سه ماهه اون نزدیک می شیم، باید به اطلاع آن دسته از دوستان که در برنامه سفرهای قبلی افتخار همراهی به ما دادن، عرض کنم که طبق روال قبلی برنامه ها قبل از امتحانات پایان ترم، در تابستان هم برنامه های خودمون از قبیل سفرهای یک روزه طبیعت گردی رو ادامه میدیم و به احتمال زیاد و به امید خدا اگر در هفته های آینده شرکت گردشگری خودمون افتتاح بشود، سفرهای خارج از استان و ایرانگردی هم در برنامه های تابستان داشته باشیم .

پس از حالا مسیرهای موردنظر خودتون رو به ما اطلاع بدین تا برنامه ریزی ها و برآوردهای این سفرها رو انجام بدیم .


با تشکر از همه شما عزیزان

سخنان زیبای بزرگان درباره کوروش بزرگ

کوروش کبیر می فرماید :

دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند .

سخنان بزرگان درباره کوروش کبیر


پرفسور ایلیف مدیر موزه لیورپول انگلستان :

در جهان امروز بارزترین شخصیت جهان باستان کورش شناخته شده است . زیرا نبوغ و عظمت او در بنیانگذاری امپراتوری چندین دهه ای ایران مایه شگفتی است . آزادی به یهودیان و ملتهای منطقه و کشورهای مسخر شده که در گذشته نه تنها وجود نداشت بلکه کاری عجیب به نظر می رسیده است از شگفتی های اوست .

دکتر هانری بر دانشمند فرانسوی - تمدن ایران باستان
:
این پادشاه بزرگ یعنی کورش هخامنشی برعکس سلاطین قسی القب و ظالم بابل و آسور بسیار عادل و رحیم و مهربان بود
زیرا اخلاق روح ایرانی اساسش تعلیمات زردشت بوده. به همین سبب بود که شاهنشاهان هخامنشی خود را مظهر صفات (خشترا) می شمردند و همه قوا و اقتدار خود را از خدواند دانسته و آنرا برای خیر بشر و آسایش و سعادت جامعه انسان صرف می کردند .

آلبر شاندور - کورش بزرگ :

شاهنشاهی ایران که پایه گذار او کورش بزرگ است به هیچ وجه بر اساس خشنونت پی ریزی نشد . بلکه عکس آن صادق است زیرا با رعایت حقوق مردمان پایه گذاری شد . پارسیها با مساعدت یکدیگر و به یاری پادشاهان مقتدر خود عظمت وشکوهی را در تاریخ به جای گذاشته اند که نشانه نبوغ و نژاد پاک آنان است . نژادی که حماسه آنان را همچون آفتابی در تاریکی نشان میدهد . آنان درخششی در جهان از خود به جای گذاشته اند که برای آیندگان نیز خواهد ماند .

ادامه مطلب ...

پارمیس

لشکر ایران آماده جنگ شده و سواران پا بر رکاب اسب ،کورش پادشاه ایران  از نزدیکان خداحافظی کرده و قصد راهبری سپاه ایران را داشت . یکی از نزدیکان خبر آورد همسر سربازی چهار فرزند بدنیا آورده ، فروانروای ایران خندید و گفت این خبر خوش پیش از حرکت سپاه ایران بسیار روحیه بخش و خوش یومن است . دستور داد پدر کودکان لباس رزم از تن بدر آورده به خانه اش برود پدر اشک ریزان خواهان همراهی فرمانروای ایران بود . فرمانروا با خنده به او گفت نگهداری و پرورش آن چهار کودک از جنگ هم سخت تر است . می گویند وقتی سپاه پیروز ایران از جنگ باز گشت کورش تنها سوغاتی را که با خود به همراه آورده بود چهار لباس زیبا برای فرزندان آن سرباز بود . این داستان نشان می دهد کورش پادشاه ایران ، دلی سرشار از مهر در سینه داشت. ارد بزرگ فیلسوف کشورمان می گوید : فرمانروای مردمدار ، مهر خویش را از کسی دریغ نمی کند .
می گویند سالها بعد آن چهار کودک سربازان رشیدی شدند ، آنها نخستین سربازان سپاه ایران بودند که از دیوارهای آتن گذشته و وارد پایتخت یونان شدند . نکته جالب آن است که یکی از آن چهار کودک دختر بود و نامش پارمیس که از نام دختر ارشد کورش بزرگ اقتباس شده بود .

دوندگان بین المللی جاده ابریشم در گلستان

دوندگان جاده ابریشم که پس از طی مسافت کشور ترکیه و با ورود به جمهوری اسلامی ایران و گذر از استان های آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی ، اردبیل ، گیلان ، مازندران اکنون در استان گلستان به سر می برند و به راه خود در جهت ترویج شعار « حفاظت از محیط زیست و کمبود آب مسیر جاده ابریشم» را تا بندر شانگهای چین ادامه خواهند داد.

خاطر نشان می سازد که این گروه 18 نفره که متشکل از قهرمانان دونده ، خبرنگار ، عکاس ، فیلمبردار و پزشک هستند، روز شنبه14 خرداد ماه وارد استان گلستان شده وپس از دوشب اقامت در شهرستان علی آباد، در ادامه مسیر در شهرستان گالیکش توقف خواهند کرد و پس از دوروز طی طریق وارد استان خراسان شمالی خواهند شد .

لازم به ذکر است که اعضای گروه گردشگری مارِسا نیز، افتخار همراهی و همکاری با مسئولان برگزاری و راهنمایان این گروه را در استان گلستان دارند.

راهنمای تور کیست؟

راهنمای تور کیست؟

راهنما همراه گروه سفر می کند و رابط میان مسافران و شرکت برگزار کننده تور است . راهنما مسافران رابه هنگام دشواریهای شخصی کمک می کند و بر انجام درست برنامه و کارها نظارت دارد و حساب و کتاب هزینه را از آغاز تا پایان نگاه می دارد. در این قسمت سعی دارم یک سری از تجربیات آموزشی و عملی خودم را در زمینه سرپرستی تور و مدیریت آن طی سفرهایم در۱۰ سال گذشته را برای شما نقل کنم .

به علت همسانی و تداخل وظایف ، جداسازی و مرزبندی دقیق میان اصطلاحات همراه ، راهنمای تور و حتی سرپرست دشوار است . راهنمایان حرفه ای تور گذران زندگی خود یا بیشترین بخش از آن را از راه همراهی مسافرین انجام می دهند . بیشتر آنها در کشورهای جهانگرد پذیر زندگی می کنند و در پی سال های سال کار ، با منطقه ای که در آن کار می کنند به خوبی آشنا شده اند . با اینکه کار موقعیتی بسیار خوب برای سفر و آشنایی با مردمان تازه فراهم می آورد اما آنچنان دلفریب نیست ، مشکلاتی همچون امکان همسفر بودن با مسافران ناسازگار و درد سر آفرین در تورها ، پیش آمدن دشواریهای پیش بینی نشده و باز دارنده در کارهای روزمره و برنامه تور و پیامدهای ناشی از این شیوه زندگی که بر روی روابط و زندگی شخصی هم تاثیر می گذارد از جذابیت این کار می کاهد . درصد چشمگیری از راهنمایان تمام وقت مجرد هستند .
حرفه ای ها معمولا با یک برگزار کننده تور مشخص کار می کنند آنان معمولا به چندین زبان سخن می گویند و با آداب و رسوم و فرهنگ مناطق شخصی خود آشنا هستند . دوره های آموزشی که برای این کار می گذارند بیشتر به صورت کار با حقوق کم برای کار آموزی نزد کار آزمودگان و کهنه کاران است.

ادامه مطلب ...