سفرنامه : زیارت بی زیارت

چهارمین مکانی که در برنامه ریزی هایمان بازدید کردیم روستای زیارت بود که در شبکه استانی گلستان تبلیغات زیادی برای این روستا انجام میگیرد.


معرفی ( منبع ویکیپدیا فارسی )


زیارَت یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان است.

این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱٬۹۶۴ نفر (۴۷۸ خانوار) بوده‌است.

زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهرگرگان حدود ۱۰ کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.

زیارت به علت برخورداری از هوای نسبتاَ خشک و خنک بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارد. روستای زیارت به سرعت رو به گسترش است اگر چه از آغاز سال  1383 استانداری گلستان بدون هر گونه برنامه مشخصی محدودیت‌هایی را برای ساخت‌وساز ایجاد کرده ولی آپارتمان‌سازی در این روستا با شتاب فراوان ادامه دارد.

از اماکن دیدنی این روستا می‌توان به آبشارهای زیبا، چشمه آبگرم، امامزاده و همچنین بافت قدیمی روستا نام برد. از نکات جالب در مورد این روستا، میانگین عمر بالای مردم آن است که علت آن نیز زندگی طبیعی و استفاده از مواد غذایی جنگلی است.


اما اینها تعاریفی است که اهالی این منطقه و آنهایی که بازدید از این منطقه برایشان منفعت دارد، از زیارت می کنند .

به راستی که تبلیغات و بازاریابی  چه ها که نمی کند، بدترین اجناس را در اذهان لوکس جلوه می دهند و خوب ها را بد ، البته این خود سیاستیست  برای کسب درآمد سودجویان و منفعت طلبان .خلاصه این تبلیغات در ما هم اثر کرد و گول رسانه های محلی خود را خوردیم و به قول معروف  حقه هاو ترفندهای تصویربرداریشان کلاه ما را هم با خود برد و پایمان را به اینجا کشاند، زیارت .

به زیارت که می آمدیم در ذهن خود روستایی را تداعی می کردیم که روستائیانش با صفا و صمیمیت در کنار هم زندگی می کنند و خانه های روستایی در چشم انداز جنگلی زیبا روحمان  را به پرواز درمی آورد و حس تازگی و طراوت را به کالبد خسته مان ارزانی می دارد  .


زیارتی که ما دیدیم جز طبیعتی درهم شکسته و روستایی واقع در دره ای طبیعی نبود که از مناظر زیبای آن تنها می توان به بلندی های کوه اشاره کرد که تا حدودی دست نخورده باقی مانده بود.

زیارت امروز مأمنی بود برای کسانی که لحظه ای آسایش خود را با نابودی طبیعت تعویض می کنند .

از حیث قوانین ثابت گردشگری پایدار وجود اقامتگاه در محل هایی که مستعد توریسم هستند، باعث تضمین ورود گردشگر به این مناطق می شود اما این قانون ذکر نمی کند که احداث اقامتگاه به بهای برهم زدن نظم و ساختار معماری و محیط طبیعی منطقه باشد، با این حال در زیارت شما به کرات ویلا هایی را میبینید که معماری آنها هیچ تناسبی با محیط اطراف خود ندارند.

هتلی که سر به آسمان کشیده و نمای طبیعی روستا را بر هم زده، همچنین ویلاهایی که در پایبست کوه بنا شده اند بر این بی نظمی افزوده اند .

زیارت امروز بیشتر از گردشگری، برای دانشجویان معماری برای الگو برداری از ساختمان های مجللش برای ارائه طرح به اساتید مناسب است .


 در قسمت بعد همراه ما باشید



نظرات 2 + ارسال نظر
ژاله ابراهیمی 1389/07/24 ساعت 08:25

سلام
ممنون.

حسین 1389/07/24 ساعت 14:38 http://www.nnb.persianblog.ir

سلام دوست عزیز از آشنایی شما خوشبختم مشتاقانه در انتظار دیدار شما هستم.شاد باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد