مسیر خارج از پارک گلستان به صرفه تر است

اصرار وزارت راه بر احداث جاده پرخرج
ایرن – سعیده وحیدنیا: در حالی که کارشناسان معتقدند عبور جاده آسیایی از شمال پارک ملی گلستان کم هزینه تر و کم آسیب تر است، وزارت راه بر احداث این جاده از میان جنگل های پارک ملی گلستان، با صرف هزینه بیشتر، اصراردارد.



مهندس مزدک دربیکی کارشناس ارشد محیط زیست استان گلستان در گفتگو با خبرگزاری محیط زیست ایران گفت: احداث این جاده چه از نظر ساختاری و چه از نظر فلسفه به وجود آمدنش مشکل زا بوده است. می بایست این جاده را تنها برای دسترسی محلی و توریستها احداث می کردند.

وی افزود: احداث این جاده به این گونه لزومی نداشته است. حتی برای وزارت راه و ترابری نیز هیچ گونه منفعتی ندارد و جای سوال است که اصرار وزارت راه و ترابری برای احداث این جاده از این مسیر چه می تواند باشد؟
این کارشناس محیط زیست گفت: اگر این جاده از شمال پارک جنگلی می گذشت، علاوه بر کاهش خسارات زیست محیطی برای وزارت راه نیز می توانست بسیار پرمنفعت باشد. چرا که در آن صورت وزارت راه با استفاده از زیرساختهایی مثل تاسیس راهداری ، احداث رستوران و... سود و منفعتی را نصیب خود و افرادی که در آن منطقه ساکنند، می کرد. به گفته دربیکی مناطق شمال پارک جنگلی گلستان از نظر اقتصادی در سطح پائینی قرار دارد و فقیر است، پس می شد با عبور جاده از این مناطق، برای اهالی بومی این منطقه نوعی اشتغالزایی و ساماندهی اقتصادی صورت گیرد.
مهندس رمضانعلی قائمی دیگر کارشناس محیط زیست استان گلستان و رئیس سابق پارک ملی گلستان نیز در این زمینه گفت: با وجود اینکه از نظر مسافت احداث این جاده چه از داخل جنگل، چه از مسیرشمالی هیچ تفاوتی با هم ندارند، اما وزارت راه و ترابری گزینه پرهزینه تر را برای احداث این جاده انتخاب کرده است. این جاده از این نظر که بعداً باید برای جلوگیری از تصادفات فوق العاده زیاد حیات وحش، افت منطقه و احداث پل های روگذر و زیر گذر، پر هزینه تر خواهد بود.
قائمی افزود: احداث جاده شمالی بسیار ساده تر است به دلیل اینکه حتی نقاط برف گیر هم درآنجا نیست که احداث را با مشکل موجه کند. حتی حدود 100 تا 150 روستایی هم که در آنجا وجود دارند و شهرهای دورافتاده ای مثل کلاله، مراوه تپه و... را می توان بوسیله احداث جاده از شمال جنگل به نقاط دیگر ارتباط داد و از این طریق محرومیت زدایی کرد.
وی ادامه داد: بحث بر سر احداث این جاده از قبل انقلاب بوده است اما حتی در آن زمان هم احداث این جاده قرار بوده است از شمال پارک ملی بگذرد، حتی در دولت خاتمی نیز که این طرح با مصوبه هایی به تصویب رسید عنوان شده بود که جاده اصلی مرمت شود و جاده شمالی احداث شود. اما به دلایل نامعلومی وزارت راه و ترابری گزینه مورد نظر (جاده شمالی ) را خیلی پررنگ ندیدند و اقدام به احداث جاده از وسط جنگل کرد.
قائمی گفت : در هیچ کجای دنیا نمی توان پارک ملی ای را یافت که جاده اصلی از داخل آن گذشته باشد . احداث این جاده هیچ گونه لزومی نداشت . برای احداث جاده گرگان – مشهد می شد در کنار خط آهن گرگان – خراسان، که شمال پارک ملی قرار دارد،  این جاده را نیز احداث کرد.
رئیس سابق پارک ملی گلستان گفت: پارک ملی گلستان که عناوینی همچون ذخیرگاه زیستکره  و پارک بین المللی را نیز یدک می کشد، با احداث این جاده و دیواره سازی در آن، به شدت آسیب می بیند و تردد حیوانات در آن دچار مشکل می شود.
وی افزود: هنوز هم می شود این جاده را به عنوان جاده دسترسی مرمت کرد و از احداث جاده اصلی به عنوان اتوبان چهار بانده جلوگیری کرد.
قائمی در پایان تاکید کرد: هیچ گونه ارزیابی زیست محیطی برای احداث این جاده آسیایی صورت نگرفته است و اصولا ارزیابی زیست محیطی برای محلی که کاملا حفاظت شده و ممنو عه است و جزو اراضی ملی محسوب می شود خود از پایه دارای اشکال است .

انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن

:: دانلود فایل ضمیمه ()

نظرات 2 + ارسال نظر

سلام
با کاریکاتور " مشتری یابی نوین" بروزم

با سلام وعرض خسته نباشید
وبلاگ دانشجویی ابادانی روستا جهت ارائه اخرین اخبار واطلاعیه ها راه اندازی شد.
وبلاگتون هم عالیه منتظرحضورتون هستیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد